Kjøpsvilkår

Beställning

När du gjort en beställning genom vår webbutik www.sekelskifte.se eller genom att mejla till order@sekelskifte.se bekräftar vi beställningen genom att skicka en orderbekräftelse till den mejladress du angivit. Denna orderbekräftelse är en bekräftelse på att ett avtal om köp mellan dig och Sekelskifte 1900 AB (Sekelskifte) ingåtts. Genomförd beställning innebär också att du godkänner våra köpvillkor och samtycker till att namn- och person- eller organisationsnummer registreras i vårt affärssystem. Vi förbehåller oss rätten att korrigera ordrar om leverans av någon anledning inte kan ske och vi förbehåller oss också rätten att slå ihop dina ordrar och leverera dem i ett paket om du har gjort flera beställningar. Vidare förbehåller vi oss rätten att neka eller annullera en order. Vissa produkter är beställningsvara och för dessa görs beställning via e-post eller telefon. För dessa typer av beställningar gäller särskilda frakt- och leveransvillkor. Sekelskifte ingår ej avtal med personer som inte är myndiga (18 år). För mer information om hur du handlar i webbutiken, se fliken ”Kundtjänst & Kontakt” och därefter ”Hur handlar jag?”. Om du har frågor kring hur du beställer är du välkommen att ringa kundservice på tel 08-41009325 eller mejla info@sekelskifte.se.


Ändring av beställning eller avbeställning 
Du kan göra ändringar i din beställning fram till dess att beställningen har effektuerats. Med effektuering menas att faktura eller frakthandling har skapats. Om ändringen godkänns kommer eventuella prisdifferenser att regleras enligt det pris som gäller vid ändringstidpunkten. Det är inte möjligt att ändra en beställning när ordern har effektuerats. En avbeställning är giltig först när du mottagit bekräftelse härom från oss. Du kan avbeställa din order utan kostnad för dig fram till dess att beställningen har effektuerats, dvs faktura eller frakthandling har skapats. Efter denna tidpunkt är du skyldig att ta emot leveransen.  Som kund hos oss har du dock alltid 30 dagars ångerrätt enligt vad som sägs under rubriken ”Ångerrätt” nedan. Avbeställning av vara som tillverkats speciellt för dig är inte möjlig efter det att vi beställt eller påbörjat tillverkningen av varan/tjänsten.  


Priser och information på vår hemsida 
Priserna som anges i vår webbutik är inklusive moms om du bor inom EU. Bor du utanför EU ska priserna som visas vara exklusive moms. Vi reserverar oss för eventuella fel i pris- och produktinformation på hemsidan. I händelse av felaktigt pris förbehåller sig Sekelskifte rätten att ändra detta i efterhand. Du som kund kommer självfallet att bli tillfrågad om du vill fullfölja köpet innan vi gör en sådan ändring. Vi reserverar oss också för prisändringar, slutförsäljning, lagerdifferenser, tekniska problem, ändringar av tekniska specifikationer och eventuella typografiska fel på vår sida och förbehåller oss rätten att ändra produktinformation och priser utan föregående avisering. Bilder som förekommer i vår webbutik ska inte ses som exakta avbildningar av en viss vara.

Frakt- & administrationsavgift
Utöver priset som visas för respektive produkt i vår webbutik kan det tillkomma en frakt- och administrationsavgift. Denna avgift är tänkt att täcka kostnader för hantering, paketering, frakt och emballage. Den aktuella frakt- och administrationsavgiften finns angiven på vår hemsida samt när du befinner dig i kassan. Den ska också alltid framgå på din orderbekräftelse. 

Personuppgifter 
I samband med att du registrerar dig som kund hos oss eller genom din beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja och tillhandahålla den service som du kan förvänta dig av oss. Enligt PUL (personuppgiftslagen) har du rätt att få den information som vi har registrerat på dig. Om du anser den vara felaktig eller irrelevant kan du begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister. Kontakta gärna vår kundservice så hjälper vi dig. Informationen du lämnar om dig själv används av Sekelskifte och våra samarbetspartners för betalning och leverans. Vi garanterar att inga uppgifter om dig kommer att säljas eller föras vidare till tredje part. Vi förbehåller oss rätten att annullera ordrar som innehåller felaktiga personuppgifter och/eller där kunden har betalningsanmärkningar. 

Copyright 
Allt innehåll på www.sekelskifte.se, så som text, bilder, filer, logotyper och program tillhör Sekelskifte eller våra leverantörer och är skyddat av svenska och internationella upphovsrättslagar. För att använda material från vår hemsida krävs ett skriftligt tillstånd från oss.  

Varor som beställs för användning utanför Sverige 
Sekelskifte skickar varor till flera olika länder. Det är du som kund som måste kontrollera om varorna du beställt är godkända i det land de ska användas. Detta kan t ex gälla elektriska produkter, blandare, mm. I olika länder finns ibland olika regler kring vatten och el och det är du som kund som måste kontrollera att produkten som ska installeras uppfyller de olika regler som kan finnas.

Betalning

I kassan kan du välja mellan betalsätten snabbkassa (Klarna Checkout), kortbetalning, PayPal eller förskottsbetalning. Nedan kan du läsa mer om våra olika betalsätt. Sekelskifte har rätt att göra en kreditkontroll där så krävs för att kunna bevilja kredittid. Som kund förbinder du dig att betala inom utsatt tid för valt betalsätt. Betalning efter förfallodatum kan leda till dröjsmålsavgifter och ränta. 

Klarna Checkout - Snabbkassa 
Lägg din beställning först och bestäm därefter hur betalning ska ske till Klarna. Fungerar för både privatpersoner och företag och vi tar inga avgifter för detta. Klarna erbjuder flera alternativ såsom faktura, kort, direktbetalning och delbetalning. Snabbt, smidigt och enkelt! Klarna erbjuder även den senaste tekniken för krypterad data för maximal säkerhet. Ladda också gärna ned Klarnas app för ännu enklare betalning och kontroll. Läs mer på https://www.klarna.com/se Väljer du faktura så skickas fakturan via mejl direkt från Klarna till den mejladress som användes vid skapandet av ordern. Observera att vår fordran överlåts till Klarna AB, som i sin tur överlåter fordran till Nordea Finans Sverige AB (publ). Det är väldigt viktigt att betalning sker till Nordeas bankgironummer eller plusgironummer som står angivet på fakturan. Vid fakturaköp kommer Klarna att ta en mikrokreditupplysning. Den påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av någon annan. Du som kund ges genast besked om kredit har beviljats och vi kan hantera köpet omgående. Om kredit inte beviljas kan du välja ett annat betalningssätt (kortbetalning eller direktbetalning) alternativt kontakta Klarna. Vid försenad betalning till Klarna tillkommer påminnelseavgift 60 kr samt dröjsmålsränta med 24% plus gällande referensränta (där referensräntan sätts halvårsvis av Riksbanken). Vid utebliven betalning kan ärendet gå vidare till Klarnas inkassobolag Segoria och lagstadgade inkassoavgifter tillkommer. Ett inkassokrav medför inte någon betalningsanmärkning, men däremot kan efterföljande åtgärder medföra betalningsanmärkning om inte betalning sker eller ärendet avskrivs. Du kan gå direkt till Klarnas hemsida och få information om din faktura. Logga in med ditt person- eller organisationsnummer samt fakturans OCR-nummer. Där kan du också flytta fram förfallodatumet 10 dagar om du inte kan betala din faktura inom utsatt tid. 

Förskottsbetalning via bankgiro
Direkt efter lagd beställning gör du på egen hand en betalning via din internetbank etc, till vårt bankgironummer 681-3141. Du kommer inte automatiskt att slussas vidare till något betalningsfönster. Så fort vi har mottagit din betalning kommer vi hantera din beställning. Glöm inte att uppge ordernummer på betalningen. Om ni har bråttom med leveransen är inte detta betalningsalternativ att föredra då det tar ca 2 dagar för oss att se om vi erhållit betalning. Förskottsbetalning via bankgiro är också avgiftsfritt som alla våra betalningsalternativ. 

PayPal 
Med PayPal slipper du ange dina kortuppgifter varje gång du handlar. Du loggar in med din mejladress och ditt lösenord och sedan drar PayPal pengar från ditt redan förregistrerade kort. Snabbt, smidigt och enkelt! Läs mer på www.paypal.com/se

Kortbetalning – VISA & MasterCard 
Vi samarbetar med DIBS, som är Nordens ledande leverantör av betaltjänster via Internet. DIBS är certifierade av banker och kortinlösare till att hantera betaltransaktioner på högsta säkerhetsnivå. All kommunikation mellan butiken och din bank sköts av DIBS och krypteras via SSL (Secure Sockets Layer). Vi har därmed aldrig tillgång till kortinformationen och kan därför inte registrera eller lagra dina kortuppgifter. Vid betalning med kort fyller du i ditt kortnummer, kortets giltighetstid och CVC/CVV-kod. Vi accepterar betalning med VISA och MasterCard. Observera att pengarna endast reserveras vid beställning. Det är först när vi levererar och skapar kvitto som pengarna dras från ditt konto. 

Återbetalningar 
I de fall återbetalningar är aktuella så görs detta i första hand genom återbetalning på samma sätt som den ursprungliga betalningen gjordes. Återbetalningen sker inom några dagar från det att ärendet som orsakar återbetalningen är avslutat.

Frakt & Leverans

Den leveranstid som anges i vår webbutik eller i orderbekräftelse är endast en preliminär leveranstid. Har du bråttom med en leverans rekommenderar vi alltid att du ringer vår kundtjänst och stämmer av innan beställning. Kostnaden för frakt- och administration finns specificerad på din orderbekräftelse. Vissa undantag där fraktkostnaden avtalas i efterhand finns gällande vissa beställningsvaror som beställs på telefon eller mejl; se avsnitt nedan gällande "Leverans till öar" och "Vissa skrymmande och tunga varor".  

Leverans till utlämningsställe 
Till privatpersoner levereras normalt alla paketförsändelser till ett paketutlämningsställe (DHL Service Point) i närheten av din utvalda leveransadress. Mindre företag som ej är på plats hela dagarna väljer också detta fraktalternativ. Du får ett SMS när paketet är framme och går att hämta ut hos ombudet. Du kan sedan hämta ut din vara när det passar dig. Dock måste varan hämtas inom 14 dagar. Varan kan endast hämtas ut av personen som står som leveransmottagare. Det är legitimationskontroll vid uthämtning av varan. Observera att ombud på mindre orter ibland har begränsad utkörning som kan påverka leveranstiden. Till privatpersoner förbehåller sig Sekelskifte även rätten att välja lämpligt leveranssätt. Vid till exempel mindre beställningar av små varor, som ryms i ett vadderat kuvert och som går ned i Postens gula brevlådor, förbehåller sig Sekelskifte rätten att skicka beställningen brevledes direkt hem till kundens brevlåda. 

Direktleverans 
För företag med bemanning under normal kontorstid skickas normalt varorna direkt till angiven adress utan avisering. För vissa tyngre och mer skrymmande leveranser skickar vi även direkt hem till privatpersoner. Privatpersoner får alltid en avisering av transportbolaget innan utkörning sker. Varorna skickas då till porten om du bor i lägenhetshus eller till tomtgränsen om du bor i villa. Produkterna levereras under dagtid och kräver att en mottagare kvitterar godset. Vi kan tyvärr inte påverka transportörens tider och kördagar. I vissa mindre orter i Sverige kan det förekomma att transportören enbart har hemleverans vissa dagar i veckan. Vid mottagande av varorna ska de inspekteras noggrant innan leveransen kvitteras. Om det finns synliga skador på emballage eller på varan skall detta noteras på fraktsedeln innan du kvitterar den. Fraktbolaget ställer ej av gods utan kvittens av kund eller för kundens räkning ansvarig mottagare. Detta innebär att du ansvarar för att det finns någon som kan ta emot och kvittera godset när leveransen utförs. 

Leverans till öar 
För beställningar genom vår webbutik är det ej möjligt att få leverans till öar utan fast vägförbindelse (Gotland är dock undantaget från denna regel). Har du som kund valt leverans till paketutlämningsställe kommer leveransen att skickas till närmaste utlämningsställe på fastlandet. Om du vill ha leverans till en ö utan vägförbindelse, ring gärna vår kundservice på 08-41009325 eller via mejl till info@sekelskifte.se så försöker vi hjälpa till. 

Vissa skrymmande och tunga varor 
Vissa beställningsprodukter som kan beställas på telefon eller mejl kräver avlossningshjälp från lastbilen. Exempel på sådana varor kan vara större partier av golvplank och trälister. Sekelskifte förbehåller sig rätten att vid dessa tillfällen debitera kunden extra kostnader som uppkommer vid avlastning och detta kommer då att faktureras i efterhand. Det är viktigt att du som kund planerar mottagandet av varorna i förväg. Vid frågor gällande fraktkostnad av tungt gods, kontakta vår kundservice på 08-41009325 eller via info@sekelskifte.se. 

Leveransförseningar 
Observera att leveranstiderna som visas under respektive produkt på vår hemsida och i orderbekräftelser från oss endast är indikationer. Leveranstiderna kan komma att förlängas då oförutsedda förseningar kan uppstå. Vi har nästan alla produkter vi säljer i lager men ibland händer det att varan är slut i vårt lager och även hos vår leverantör. Vår ambition är att alltid informera dig som kund om eventuella leveransförseningar. Vi hjälper dig gärna med förslag på likvärdig produkt om sådan finns. Skulle en leveransförsening uppstå har du som kund rätt att utan kostnad häva köpet. OBS: Detta gäller dock ej produkter som är beställningsvara eller som producerats efter kunds unika önskemål. Till vissa delar av Norrland och till Gotland levererar DHL med en eller ett par dagars fördröjning, denna är inte alltid inräknad i den beräknade leveranstid vi anger på hemsidan. Observera att Sekelskifte ej kompenserar för leveransförseningar. Boka aldrig hantverkare innan ni mottagit och kontrollerat varan. Ring alltid och stäm av med oss innan beställning om ni har bråttom med en leverans. 

Transportskada 
Eventuella transportskador som uppstått under transporten till dig står Sekelskifte för. Om du vid mottagandet av godset upptäcker att försändelsen är transportskadad, antingen på produkten eller på emballaget, ber vi dig att genast på plats anmäla detta till fraktbolaget genom att notera skadan på fraktsedeln innan leveransen kvitteras. Om du ser eller hör på en gång att en vara är helt förstörd, t ex ett handfat där porslinsskärvor skramlar i kartongen, så ska du inte ta emot varan alls. Be transportören ta tillbaka hela försändelsen. Fotografera alltid synliga transportskador. Stora palleveranser av skrymmande gods rekommenderar vi att du granskar tillsammans med transportören. Skadan skall därefter direkt anmälas till vår kundservice så att vi på bästa sätt kan hjälpa till med din reklamation. Detsamma gäller för eventuella dolda skador som upptäckts på försändelsen. Skadan ska anmälas till oss inom sju (7) arbetsdagar från mottagandet av leveransen. Det är därför viktigt att du packar upp och undersöker dina beställda produkter noggrant direkt efter att leveransen har utförts eller direkt efter att du hämtat paketet hos paketutlämningsstället. Om du inte kontrollerar varorna inom 7 dagar gäller inte transportförsäkringarna och vi kan därmed ej ersätta varorna eftersom transportbolaget ej kommer att ersätta oss.

Om allvarlig skada har uppstått får du inte använda produkten utan du ska omgående kontakta vår kundservice på 08-41009325 eller via e-post info@sekelskifte.se för att berätta om skadan. Det är också viktigt att du sparar emballage så att skadan kan besiktigas vid handläggning av skadeärendet.

För direktleveranser till företag gäller leveransvillkor DDU 022 – Fritt olossat angiven leveransadress.  

Delleveranser 
Vid större beställningar kan det förekomma att ordern delas upp i flera leveranser. Vi förstår att detta inte alltid är önskvärt och vi strävar alltid efter att hålla nere antalet delleveranser. 

Ej uthämtade paket 
Som köpare ansvarar du för att lösa ut försändelsen på utlämningsstället inom den tid som står angivet på avin. Om du inte kan ta emot paketet vid leverans eller inte hämtar ut ditt paket på utlämningsstället, skickas det tillbaka till oss och vi kan då komma att debitera dig en skälig summa för frakt- och administrativa kostnader. Vi tar ut en avgift om 150 kr om ett paket ej hämtas ut. Försändelsen ligger kvar hos paketombudet i 14 dagar innan den returneras till oss. Observera därför att om du ångrar ett köp och vill returnera varan, måste du först hämta ut paketet och därefter returnera enligt Returbeskrivningen nedan.

Ångerrätt och retur

Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har du som konsument alltid 14 dagars ångerrätt. För att du ska känna dig helt trygg med ditt köp erbjuder Sekelskifte istället hela 30 dagars ångerrätt från det att du tar emot varan. Vid åberopande av ångerrätt står du som kund för returfrakten.  En förutsättning för ångerrätten är dock att varan är oanvänd och oskadad samt att medföljande originalaskar och emballage är helt och rent. Om varan eller originalaskar inte är i oförändrat skick kan vi komma att göra ett prisavdrag som motsvarar varans värdeminskning. Det är viktigt att ni skickar tillbaka varorna i hela originalaskar. Du har inte rätt att ångra dig om varan på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas. Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler innehåller ett antal bestämmelser som begränsar rätten att utnyttja ångerrätten. Vi vill uppmärksamma kunden att enligt 5 § gäller inte ångerrätt om avtalet avser: "en vara som skall tillverkas eller väsentligt ändras efter konsumentens särskilda önskemål eller som annars skall få en tydlig personlig prägel". Exempel är sådana varor som tillverkas efter beställning och kundanpassas efter kundens önskemål. Ångerrätten gäller ej heller vid avtal 11 § punkt 4 som avser: "för en vara som snabbt kan försämras eller bli för gammal". Exempel på sådana varor i vårt sortiment är golvplank med 16% fuktkvot. Vid utnyttjande av ångerrätt eller retur, mejla oss alltid på info@sekelskifte.se eller ring 08-41009325 senast 30 dagar efter det att du mottog varan/varorna som du vill returnera. Vi behöver alltid följande information av dig:

1) Ordernummer (finns i din orderbekräftelse, på följesedeln eller fakturan) 2) Namn och kontaktuppgifter 3) Artikelnummer och antal på de produkter som önskas returneras

Du måste få en bekräftelse från oss att returen är godkänd och att ångerfristen inte har passerats innan varorna skickas tillbaka. Returen skall ske med Posten Företagspaket, DHL Företagspaket, Schenker Företagspaket eller med Fedex och du som kund står för returkostnaden. Du kan också fråga oss vad vi skulle ta för en returfrakt. Kunden har ansvaret för varan till dess att den har kommit oss tillhanda. Returer får inte skickas som postförskott eller till paketutlämningsställen. För företag som handlar hos Sekelskifte så tillämpas Köplagen.

Returadress 
Sekelskifte 
Fabriksvägen 5
171 48 Solna


Återbetalning  
När vi har mottagit och kontrollerat den returnerade varan återbetalar vi så snart vi kan värdet på den returnerade varan, dock senast inom 30 dagar enligt Distansavtalslagen. Eventuell fraktkostnad eller returfraktkostnad återbetalas ej. Vi återbetalar pengarna genom samma kanal som de kom till oss. Användes Klarna så återbetalar vi genom Klarna, etc.

Reklamation

Om du har fått en defekt eller felexpedierad vara ber vi dig att omgående kontakta vår kundservice på info@sekelskifte.se. Beskriv felet så utförligt som möjligt, gärna tillsammans med bild. Om vi inte kan lösa problemet får du naturligtvis reklamera produkten för att få en ny. Reklamationer skall göras i enlighet med de instruktioner du får av oss. Vid godkänd reklamation står alltid Sekelskifte för ny frakt och eventuell returfrakt. Boka aldrig hantverkare förrän ni har kontrollerat att rätt artiklar har levererats och att inga skador har uppstått under leveransen. Felplockade och felaktiga varor får inte monteras, då anses köparen ha godkänt sin leverans. Detta gäller dock inte om omständigheter gör att det först vid montering går att se att varan ifråga är felplockad eller trasig. Reklamation av byggmaterial såsom trälister, golvplank, kakel, klinker, taklister, tapet och färg godkänns ej efter montering eller installation. Så var noggrann att kontrollera dessa produkter innan uppsättning eller montering. Sekelskifte ersätter ej för eventuella hantverkskostnader i samband med en reklamation. Därför är det viktigt att du kontrollerar varorna innan installation. Vid eventuell tvist följer vi Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.

Force Majeure

Både Sekelskifte och kund ska vara befriade från fullgörande av köpet om fullgörandet förhindras eller väsentligen försvåras av omständighet som Sekelskifte eller kund inte rimligen kunnat råda över eller förutse. Följande och liknande omständigheter skall anses utgöra befrielsegrunder där de hindrar eller försvårar köpets fullgörelse: eldsvåda, krig, mobilisering, rekvisition, beslag, valutarestriktioner, allmän varuknapphet, knapphet på transportmedel, strejk, lockout, inskränkningar i form av drivkraft samt fel i eller försening av leveranser från underleverantörer som har sin grund i sådan omständighet som avses i denna punkt eller andra omständigheter som Sekelskifte eller kund ej kan råda över, som antingen hindrar eller försvårar Sekelskiftes eller kunds fullgörande i sådan grad, att det ej kan ske annat än till onormalt hög kostnad.

Shipping & Delivery

The delivery time specified in our online shop or on the order confirmation is only a preliminary delivery time. If you are in a hurry for a delivery we always recommend that you call our customer service and make an agreement before ordering. The cost of shipping and handling is specified in your order confirmation. Some exceptions are made where shipping costs are agreed upon afterwards for certain made to order goods ordered by phone or e-mail; see the section below regarding “Delivery to islands” and “Certain bulky and heavy goods”.  

Delivery to a delivery point 
For individuals all packages are usually delivered to a package delivery point (DHL Service Point) in the vicinity of your chosen delivery address. Small businesses that are not on site all day also choose this shipping option. You will receive a message when the package arrives and is available to be collected from the agent. You can then pick up your goods at your convenience. However the goods must be collected within 14 days. The item can only be picked up by the person who is specified as the delivery recipient. Identification will be checked when the goods are handed over. Note that agents in smaller towns sometimes have limited rounds that may affect delivery time. For individuals Sekelskifte reserves the right to select the appropriate way of delivery. For example, for small orders of small goods that fit in a padded envelope and can be dropped in the Swedish Postal Service’s yellow mailboxes, Sekelskifte reserves the right to send the order by mail directly to the customer's mailbox.  

 

 


Direct delivery
For companies with staffing during normal business hours, goods are usually sent directly to the address without notification. We also send some heavier and more bulky deliveries directly to individuals. Individuals will always receive a notification from the transport company before delivery takes place. The goods are then sent to the door if you live in an apartment building or the property line if you live in a house. The products are delivered during the day and require a recipient to acknowledge the goods. We are unable to affect the carrier's hours and driving days. In some small towns in Sweden it is possible that the carrier only has home delivery on certain days of the week. Upon receipt of the goods they should be inspected carefully before the delivery is acknowledged. If there is visible damage to the packaging or the goods this should be noted on the freight bill before signing it. The shipping company will not leave goods without a receipt from the customer or a recipient responsible on the customer's behalf. This means that you are responsible for ensuring that there is someone who can receive and sign for the goods when delivery is carried out. 


Delivery to islands 
For orders through our online shop it is not possible to make deliveries to islands without permanent roads (Gotland however is the exception to this rule). For customers who have chosen delivery to a package delivery point, the delivery will be sent to the nearest delivery point on the mainland. If you want delivery to an island with no road access, please call our Customer Service at 08-41009325 or via e-mail to info@sekelskifte.se so we can try to help. 

Some bulky and heavy goods 
Some made to order products that can only be ordered by phone or e-mail may require unloading assistance from the truck. Examples of such goods may be large shipments of floor planks and wood strips. Sekelskifte reserves the right at these times to charge for additional costs incurred at unloading and this will then be billed in arrears. It is important that you as a customer plan to receive the goods in advance. For questions regarding shipping costs of heavy goods please contact our customer service at 08-41009325 or via info@sekelskifte.se. 

Delivery delays 
Note that delivery times shown on our website and in order confirmations are only indications. Delivery times may be extended for unforeseen delays that may occur. We have almost all the products we sell in stock, but sometimes it may occur that the product is out of our stock as well as out of our supplier’s stock. Our ambition is always to inform you of any delivery delays. We will gladly help you with suggestions for a similar product if available. Should a delivery delay occur, customers have the right to cancel the purchase without charge. NOTE: This does not apply to products that are made to order or produced to the customer's unique specifications. For some parts of Norrland and Gotland DHL delivers with a one or two day delay, this is not always included in the estimated delivery time we specify on our website. Note that Sekelskifte does not compensate for delivery delays. Never book carpenters etc before you have received and checked the goods from us or our suppliers. Always call and make an agreement with us before ordering if you are in a hurry for a delivery. 

Transport damage 
Any transport damage incurred during shipment to you is Sekelskifte’s responsibility. If upon receipt of the goods, you discover that the parcel has been damaged during transport, either on the product or the packaging, we ask that you immediately notify the shipping company by noting the damage on the waybill before the delivery is acknowledged. If you see or hear immediately that a product is completely destroyed, e.g. a bathroom sink where the porcelain shards are rattling in the box, you should not receive the goods at all. Ask the carrier to take back the parcel. Always photograph visible transport damage. For large pallet deliveries of bulky goods we recommend that you review them together with the carrier. The damage should then be reported directly to our customer service so that we can best help with your complaint. The same goes for any hidden damage detected in the item. The damage must be reported to us within seven (7) working days from receipt of the delivery. It is therefore important that you unpack and examine your ordered products carefully immediately after receipt of the parcel. If you do not check the goods within 7 days, the transportation insurance does not apply and we cannot therefore replace the goods because the transport company will not reimburse us.

If serious damage has occurred, do not use the product, but immediately contact our Customer Service at 08-41009325 or via e-mail info@sekelskifte.se to discuss the damage. It is also important that you save the packaging so that the damage can be inspected when handling the damage case.

For direct deliveries to companies, delivery conditions DDU 022 - Unrestricted unloading at the delivery address are applicable.  

Partial Delivery 
For larger orders, the order may be divided into several deliveries. We understand that this is not always desirable and we always strive to keep down the number of partial deliveries.

Unclaimed packages 
As a buyer you are responsible for picking up the shipment at the delivery point within the time stated on the notification. If you cannot receive the package at delivery or if you do not pick up your package at the delivery point, it is sent back to us and we may then charge you a reasonable fee for shipping and administrative costs. We charge a fee of SEK 150 if a package is not picked up or if it is returned to us. The item remains with the carrier representative for 14 days before it is returned to us.  Therefore please note that if you regret a purchase and want to return the item, you must first pick up the package and then return it under the Return description below.

Right of withdrawal and return

According to the Swedish Distance and Doorstep Sales Act, you as a consumer always have 14 days right of withdrawal (right of cancellation). For you to feel completely secure with your purchase, Sekelskifte instead offers an entire 30-day withdrawal period from the date you receive the goods. By invoking the right of withdrawal, you as customer are responsible for return shipping.  A prerequisite for the right of withdrawal is that the goods are unused and undamaged and the accompanying original boxes and packaging are whole and clean. If the goods or original boxes are not in the original condition we may make a price deduction equal to the product's depreciation. It is important that you send back the goods in their complete original boxes. You have no right to change your mind about goods which due to their nature cannot be returned. The Swedish Act on Distance and Off-Premises Contracts (2005:59) contains a number of provisions that restrict the right to use the right of withdrawal. We remind the customer that in accordance with § 5 the right of withdrawal does not apply if the contract is: “Goods to be manufactured or significantly changed by the consumer's specific request or that will otherwise be given a clear personal touch”. Examples are items that are manufactured to order and customised according to customer requirements. The right of withdrawal does not apply for agreement § 11 paragraph 4 relating to: “an item that can quickly deteriorate or become too old”. Examples of such products in our range are floor boards with 16% moisture content. When exercising the right of withdrawal or return, please always email us on info@sekelskifte.se or call 08-41009325 no later than 30 days after you received the item/s that you want to return. We always need the following information from you:

1) Order number (found in your order confirmation, delivery note or invoice) 2) Name and contact information 3) Item number and quantity of the products to be returned

You must receive a confirmation from us that the return is approved and that the withdrawal period has not passed before the goods are sent back. You will receive a return number from us that shall be used in all communication with us. Return shipping is always booked by us and we will send you a return ticket. The return cost for packages in Sweden is 69 kr. And for pallets 695 kr. The return cost from abroad is the same as the original shipping cost. The customer is responsible for the product until it has reached us. Returns may not be sent as cash on delivery or to service points. For companies dealing with Sekelskifte the Swedish Sale of Goods Act applies.

Return address 
Sekelskifte 
Fabriksvägen 5
171 48 Solna
SWEDEN

Refund 
Once we have received and checked the returned item/s we will refund the value of the returned item/s as soon as possible but no later than 30 days under the Swedish Distance Contracts Act. Any freight or return shipping costs are non-refundable. We will return the money using the same method as we received the money. If PayPal was used to pay, we will repay through PayPal, etc.

Complaints

If you received a defective or erroneously delivered item we ask you to immediately contact our customer service at info@sekelskifte.se. Describe the problem in as much detail as possible, preferably together with pictures. If we cannot solve the problem, you may of course make a complaint about the product to receive a new one. Complaints must be made in accordance with the instructions you receive from us. For approved complaints Sekelskifte will always be responsible for new shipping and any return shipping. Never book carpenters etc until you have verified that the correct items have been delivered and that no damage has occurred during shipping. Mispicks and faulty goods must not be installed, otherwise the buyer is considered to have accepted the delivery. This does not apply if circumstances mean that it is only at installation it can be noticed that the goods in question were mispicked or faulty. Complaints for building materials such as wood mouldings, flooring planks, tiles, cornices, wallpaper and paint will not be accepted after assembly or installation. So be careful to check these products before installation or assembly. Sekelskifte will not replace any worker costs associated with a complaint. Therefore it is important that you check the goods before installation. In any dispute, we follow Swedish Consumer Complaints Board recommendations.

Force Majeure

Both Sekelskifte and the customer shall be exempt from the provisions of the purchase if fulfilment is prevented or significantly adversely affected by circumstances Sekelskifte or the customer could not reasonably control or predict. The following and similar circumstances will constitute grounds for relief where they prevent or complicate the purchase’s fulfilment: fire, war, mobilisation, requisition, confiscation, currency restrictions, general shortage, shortage of transport, strikes, lockouts, restrictions in terms of power and defects or delays in deliveries from suppliers arising in such circumstances referred to in this paragraph or other circumstances Sekelskifte or the customer cannot control, which either prevent or hinder Sekelskifte or the customer's performance to such an extent that it cannot occur except at abnormally high cost.

JavaScript seem to be disabled in your browser.

You must have JavaScript enabled in your browser to utilize the functionality of this website.