Köpvillkor

Beställning

När du gjort en beställning genom vår webbutik www.sekelskifte.se eller genom att mejla till order@sekelskifte.se bekräftar vi beställningen genom att skicka en orderbekräftelse till den mejladress du angivit. Denna orderbekräftelse är en bekräftelse på att ett avtal om köp mellan dig och Sekelskifte 1900 AB (Sekelskifte) ingåtts. Genomförd beställning innebär också att du godkänner våra köpvillkor och samtycker till att namn- och person- eller organisationsnummer registreras i vårt affärssystem. Vi förbehåller oss rätten att korrigera ordrar om leverans av någon anledning inte kan ske och vi förbehåller oss också rätten att slå ihop dina ordrar och leverera dem i ett paket om du har gjort flera beställningar. Vidare förbehåller vi oss rätten att neka eller annullera en order. Vissa produkter är beställningsvara och för dessa görs beställning via e-post eller telefon. För dessa typer av beställningar gäller särskilda frakt- och leveransvillkor. Sekelskifte ingår ej avtal med personer som inte är myndiga (18 år). För mer information om hur du handlar i webbutiken, se fliken ”Kundtjänst & Kontakt” och därefter ”Hur handlar jag?”. Om du har frågor kring hur du beställer är du välkommen att ringa kundservice på tel 08-41009325 eller mejla info@sekelskifte.se.


Ändring av beställning eller avbeställning 
Du kan göra ändringar i din beställning fram till dess att beställningen har effektuerats. Med effektuering menas att faktura eller frakthandling har skapats. Om ändringen godkänns kommer eventuella prisdifferenser att regleras enligt det pris som gäller vid ändringstidpunkten. Det är inte möjligt att ändra en beställning när ordern har effektuerats. En avbeställning är giltig först när du mottagit bekräftelse härom från oss. Du kan avbeställa din order utan kostnad för dig fram till dess att beställningen har effektuerats, dvs faktura eller frakthandling har skapats. Efter denna tidpunkt är du skyldig att ta emot leveransen.  Som kund hos oss har du dock alltid 30 dagars ångerrätt enligt vad som sägs under rubriken ”Ångerrätt” nedan. Avbeställning av vara som tillverkats speciellt för dig är inte möjlig efter det att vi beställt eller påbörjat tillverkningen av varan/tjänsten. 


Priser och information på vår hemsida
Priserna som anges i vår webbutik är inklusive moms om du bor inom EU. Bor du utanför EU ska priserna som visas vara exklusive moms. Vi reserverar oss för eventuella fel i pris- och produktinformation på hemsidan. I händelse av felaktigt pris förbehåller sig Sekelskifte rätten att ändra detta i efterhand. Du som kund kommer självfallet att bli tillfrågad om du vill fullfölja köpet innan vi gör en sådan ändring. Vi reserverar oss också för prisändringar, slutförsäljning, lagerdifferenser, tekniska problem, ändringar av tekniska specifikationer och eventuella typografiska fel på vår sida och förbehåller oss rätten att ändra produktinformation och priser utan föregående avisering. Bilder som förekommer i vår webbutik ska inte ses som exakta avbildningar av en viss vara.

Frakt- & administrationsavgift
Utöver priset som visas för respektive produkt i vår webbutik kan det tillkomma en frakt- och administrationsavgift. Denna avgift är tänkt att täcka kostnader för hantering, paketering, frakt och emballage. Den aktuella frakt- och administrationsavgiften finns angiven på vår hemsida samt när du befinner dig i kassan. Den ska också alltid framgå på din orderbekräftelse. För att täcka kostnader för ej uthämtade paket hos ombud tar vi ut en avgift på 149 kr.

Personuppgifter
I samband med att du registrerar dig som kund hos oss eller genom din beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja och tillhandahålla den service som du kan förvänta dig av oss. Enligt PUL (personuppgiftslagen) har du rätt att få den information som vi har registrerat på dig. Om du anser den vara felaktig eller irrelevant kan du begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister. Kontakta gärna vår kundservice så hjälper vi dig. Informationen du lämnar om dig själv används av Sekelskifte och våra samarbetspartners för betalning och leverans. Vi garanterar att inga uppgifter om dig kommer att säljas eller föras vidare till tredje part. Vi förbehåller oss rätten att annullera ordrar som innehåller felaktiga personuppgifter och/eller där kunden har betalningsanmärkningar.

Copyright
Allt innehåll på www.sekelskifte.se, så som text, bilder, filer, logotyper och program tillhör Sekelskifte eller våra leverantörer och är skyddat av svenska och internationella upphovsrättslagar. För att använda material från vår hemsida krävs ett skriftligt tillstånd från oss. 

Varor som beställs för användning utanför Sverige
Sekelskifte skickar varor till flera olika länder. Det är du som kund som måste kontrollera om varorna du beställt är godkända i det land de ska användas. Detta kan t ex gälla elektriska produkter, blandare, mm. I olika länder finns ibland olika regler kring vatten och el och det är du som kund som måste kontrollera att produkten som ska installeras uppfyller de olika regler som kan finnas.

Betalning

I kassan kan du välja mellan betalsätten snabbkassa (Klarna Checkout), kortbetalning, PayPal eller förskottsbetalning. Nedan kan du läsa mer om våra olika betalsätt. Sekelskifte har rätt att göra en kreditkontroll där så krävs för att kunna bevilja kredittid. Som kund förbinder du dig att betala inom utsatt tid för valt betalsätt. Betalning efter förfallodatum kan leda till dröjsmålsavgifter och ränta.

Klarna Checkout - Snabbkassa
Lägg din beställning först och bestäm därefter hur betalning ska ske till Klarna. Fungerar för både privatpersoner och företag och vi tar inga avgifter för detta. Klarna erbjuder flera alternativ såsom faktura, kort, direktbetalning och delbetalning. Snabbt, smidigt och enkelt! Klarna erbjuder även den senaste tekniken för krypterad data för maximal säkerhet. Ladda också gärna ned Klarnas app för ännu enklare betalning och kontroll. Läs mer på https://www.klarna.com/se Väljer du faktura så skickas fakturan via mejl direkt från Klarna till den mejladress som användes vid skapandet av ordern. Observera att vår fordran överlåts till Klarna AB, som i sin tur överlåter fordran till Nordea Finans Sverige AB (publ). Det är väldigt viktigt att betalning sker till Nordeas bankgironummer eller plusgironummer som står angivet på fakturan. Vid fakturaköp kommer Klarna att ta en mikrokreditupplysning. Den påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av någon annan. Du som kund ges genast besked om kredit har beviljats och vi kan hantera köpet omgående. Om kredit inte beviljas kan du välja ett annat betalningssätt (kortbetalning eller direktbetalning) alternativt kontakta Klarna. Vid försenad betalning till Klarna tillkommer påminnelseavgift 60 kr samt dröjsmålsränta med 24% plus gällande referensränta (där referensräntan sätts halvårsvis av Riksbanken). Vid utebliven betalning kan ärendet gå vidare till Klarnas inkassobolag Segoria och lagstadgade inkassoavgifter tillkommer. Ett inkassokrav medför inte någon betalningsanmärkning, men däremot kan efterföljande åtgärder medföra betalningsanmärkning om inte betalning sker eller ärendet avskrivs. Du kan gå direkt till Klarnas hemsida och få information om din faktura. Logga in med ditt person- eller organisationsnummer samt fakturans OCR-nummer. Där kan du också flytta fram förfallodatumet 10 dagar om du inte kan betala din faktura inom utsatt tid. 

PayPal
Med PayPal slipper du ange dina kortuppgifter varje gång du handlar. Du loggar in med din mejladress och ditt lösenord och sedan drar PayPal pengar från ditt redan förregistrerade kort. Snabbt, smidigt och enkelt! Läs mer på www.paypal.com/se.

Kortbetalning – VISA & MasterCard
Vi samarbetar med DIBS, som är Nordens ledande leverantör av betaltjänster via Internet. DIBS är certifierade av banker och kortinlösare till att hantera betaltransaktioner på högsta säkerhetsnivå. All kommunikation mellan butiken och din bank sköts av DIBS och krypteras via SSL (Secure Sockets Layer). Vi har därmed aldrig tillgång till kortinformationen och kan därför inte registrera eller lagra dina kortuppgifter. Vid betalning med kort fyller du i ditt kortnummer, kortets giltighetstid och CVC/CVV-kod. Vi accepterar betalning med VISA och MasterCard. Observera att pengarna endast reserveras vid beställning. Det är först när vi levererar och skapar kvitto som pengarna dras från ditt konto. 

Swish
Betala snabbt och säkert med mobilen! Det du behöver är Swish-appen och ett giltigt Bank-id installerat på din telefon. Öppna appen och följ instruktionerna i telefonen för att genomföra köpet. När betalningen är godkänd dras pengarna direkt från kontot du har kopplat till Swish och du skickas automatiskt till sidan för orderbekräftelse.

Återbetalningar
I de fall återbetalningar är aktuella så görs detta i första hand genom återbetalning på samma sätt som den ursprungliga betalningen gjordes. Återbetalningen sker inom några dagar från det att ärendet som orsakar återbetalningen är avslutat.

Frakt & Leverans

Den leveranstid som anges i vår webbutik eller i orderbekräftelse är endast en preliminär leveranstid. Har du bråttom med en leverans rekommenderar vi alltid att du ringer vår kundtjänst och stämmer av innan beställning. Kostnaden för frakt- och administration finns specificerad på din orderbekräftelse. Vissa undantag där fraktkostnaden avtalas i efterhand finns gällande vissa beställningsvaror som beställs på telefon eller mejl; se avsnitt nedan gällande "Leverans till öar" och "Vissa skrymmande och tunga varor".  

Leverans till utlämningsställe 
Till privatpersoner levereras normalt alla paketförsändelser till ett paketutlämningsställe (DHL Service Point) i närheten av din utvalda leveransadress. Mindre företag som ej är på plats hela dagarna väljer också detta fraktalternativ. Du får ett SMS när paketet är framme och går att hämta ut hos ombudet. Du kan sedan hämta ut din vara när det passar dig. Dock måste varan hämtas inom 14 dagar. Varan kan endast hämtas ut av personen som står som leveransmottagare. Det är legitimationskontroll vid uthämtning av varan. Observera att ombud på mindre orter ibland har begränsad utkörning som kan påverka leveranstiden. Till privatpersoner förbehåller sig Sekelskifte även rätten att välja lämpligt leveranssätt. Vid till exempel mindre beställningar av små varor, som ryms i ett vadderat kuvert och som går ned i Postens gula brevlådor, förbehåller sig Sekelskifte rätten att skicka beställningen brevledes direkt hem till kundens brevlåda. 

 

 

Sekelskiftesbilen - world wide delivery - Sekelskifte


Direktleverans
För företag med bemanning under normal kontorstid skickas normalt varorna direkt till angiven adress utan avisering. För vissa tyngre och mer skrymmande leveranser skickar vi även direkt hem till privatpersoner. Privatpersoner får alltid en avisering av transportbolaget innan utkörning sker. Varorna skickas då till porten om du bor i lägenhetshus eller till tomtgränsen om du bor i villa. Produkterna levereras under dagtid och kräver att en mottagare kvitterar godset. Vi kan tyvärr inte påverka transportörens tider och kördagar. I vissa mindre orter i Sverige kan det förekomma att transportören enbart har hemleverans vissa dagar i veckan. Vid mottagande av varorna ska de inspekteras noggrant innan leveransen kvitteras. Om det finns synliga skador på emballage eller på varan skall detta noteras på fraktsedeln innan du kvitterar den. Fraktbolaget ställer ej av gods utan kvittens av kund eller för kundens räkning ansvarig mottagare. Detta innebär att du ansvarar för att det finns någon som kan ta emot och kvittera godset när leveransen utförs.


Leverans till öar
För beställningar genom vår webbutik är det ej möjligt att få leverans till öar utan fast vägförbindelse (Gotland är dock undantaget från denna regel). Har du som kund valt leverans till paketutlämningsställe kommer leveransen att skickas till närmaste utlämningsställe på fastlandet. Om du vill ha leverans till en ö utan vägförbindelse, ring gärna vår kundservice på 08-41009325 eller via mejl till info@sekelskifte.se så försöker vi hjälpa till.


Vissa skrymmande och tunga varor
Vissa beställningsprodukter som kan beställas på telefon eller mejl kräver avlossningshjälp från lastbilen. Exempel på sådana varor kan vara större partier av golvplank och trälister. Sekelskifte förbehåller sig rätten att vid dessa tillfällen debitera kunden extra kostnader som uppkommer vid avlastning och detta kommer då att faktureras i efterhand. Det är viktigt att du som kund planerar mottagandet av varorna i förväg. Vid frågor gällande fraktkostnad av tungt gods, kontakta vår kundservice på 08-41009325 eller via info@sekelskifte.se.

Leveransförseningar
Observera att leveranstiderna som visas under respektive produkt på vår hemsida och i orderbekräftelser från oss endast är indikationer. Leveranstiderna kan komma att förlängas då oförutsedda förseningar kan uppstå. Vi har nästan alla produkter vi säljer i lager men ibland händer det att varan är slut i vårt lager och även hos vår leverantör. Vår ambition är att alltid informera dig som kund om eventuella leveransförseningar. Vi hjälper dig gärna med förslag på likvärdig produkt om sådan finns. Skulle en leveransförsening uppstå har du som kund rätt att utan kostnad häva köpet. OBS: Detta gäller dock ej produkter som är beställningsvara eller som producerats efter kunds unika önskemål. Till vissa delar av Norrland och till Gotland levererar DHL med en eller ett par dagars fördröjning, denna är inte alltid inräknad i den beräknade leveranstid vi anger på hemsidan. Observera att Sekelskifte ej kompenserar för leveransförseningar. Boka aldrig hantverkare innan ni mottagit och kontrollerat varan. Ring alltid och stäm av med oss innan beställning om ni har bråttom med en leverans.

Transportskada
Eventuella transportskador som uppstått under transporten till dig står Sekelskifte för. Om du vid mottagandet av godset upptäcker att försändelsen är transportskadad, antingen på produkten eller på emballaget, ber vi dig att genast på plats anmäla detta till fraktbolaget genom att notera skadan på fraktsedeln innan leveransen kvitteras. Om du ser eller hör på en gång att en vara är helt förstörd, t ex ett handfat där porslinsskärvor skramlar i kartongen, så ska du inte ta emot varan alls. Be transportören ta tillbaka hela försändelsen. Fotografera alltid synliga transportskador. Stora palleveranser av skrymmande gods rekommenderar vi att du granskar tillsammans med transportören. Skadan skall därefter direkt anmälas till vår kundservice så att vi på bästa sätt kan hjälpa till med din reklamation. Detsamma gäller för eventuella dolda skador som upptäckts på försändelsen. Skadan ska anmälas till oss inom sju (7) arbetsdagar från mottagandet av leveransen. Det är därför viktigt att du packar upp och undersöker dina beställda produkter noggrant direkt efter att leveransen har utförts eller direkt efter att du hämtat paketet hos paketutlämningsstället. Om du inte kontrollerar varorna inom 7 dagar gäller inte transportförsäkringarna och vi kan därmed ej ersätta varorna eftersom transportbolaget ej kommer att ersätta oss.

Om allvarlig skada har uppstått får du inte använda produkten utan du ska omgående kontakta vår kundservice på 08-41009325 eller via e-post info@sekelskifte.se för att berätta om skadan. Det är också viktigt att du sparar emballage så att skadan kan besiktigas vid handläggning av skadeärendet.

För direktleveranser till företag gäller leveransvillkor DDU 022 – Fritt olossat angiven leveransadress. 

Delleveranser
Vid större beställningar kan det förekomma att ordern delas upp i flera leveranser. Vi förstår att detta inte alltid är önskvärt och vi strävar alltid efter att hålla nere antalet delleveranser.

Ej uthämtade paket
Som köpare ansvarar du för att lösa ut försändelsen på utlämningsstället inom den tid som står angivet på avin. Om du inte kan ta emot paketet vid leverans eller inte hämtar ut ditt paket på utlämningsstället, skickas det tillbaka till oss och vi kan då komma att debitera dig en skälig summa för frakt- och administrativa kostnader. Vi tar ut en avgift om 150 kr om ett paket ej hämtas ut. Försändelsen ligger kvar hos paketombudet i 14 dagar innan den returneras till oss. Observera därför att om du ångrar ett köp och vill returnera varan, måste du först hämta ut paketet och därefter returnera enligt Returbeskrivningen nedan.

Ångerrätt och retur
Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har du som konsument alltid 14 dagars ångerrätt. För att du ska känna dig helt trygg med ditt köp erbjuder Sekelskifte istället hela 30 dagars ångerrätt från det att du tar emot varan. Vid åberopande av ångerrätt står du som kund för returfrakten. En förutsättning för ångerrätten är dock att varan är oanvänd och oskadad samt att medföljande originalaskar och emballage är helt och rent. Om varan eller originalaskar inte är i oförändrat skick kan vi komma att göra ett prisavdrag som motsvarar varans värdeminskning. Det är viktigt att ni skickar tillbaka varorna i hela originalaskar. Du har inte rätt att ångra dig om varan på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas. Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler innehåller ett antal bestämmelser som begränsar rätten att utnyttja ångerrätten. Vi vill uppmärksamma kunden att enligt 5 § gäller inte ångerrätt om avtalet avser: "en vara som skall tillverkas eller väsentligt ändras efter konsumentens särskilda önskemål eller som annars skall få en tydlig personlig prägel". Exempel är sådana varor som tillverkas efter beställning och kundanpassas efter kundens önskemål. Ångerrätten gäller ej heller vid avtal 11 § punkt 4 som avser: "för en vara som snabbt kan försämras eller bli för gammal". Exempel på sådana varor i vårt sortiment är golvplank med 16% fuktkvot. Vid utnyttjande av ångerrätt eller retur, mejla oss alltid på info@sekelskifte.se eller ring 08-41009325 senast 30 dagar efter det att du mottog varan/varorna som du vill returnera. Vi behöver alltid följande information av dig:

1) Ordernummer (finns i din orderbekräftelse, på följesedeln eller fakturan) 2) Namn och kontaktuppgifter 3) Artikelnummer och antal på de produkter som önskas returneras

Du måste få en bekräftelse från oss att returen är godkänd och att ångerfristen inte har passerats innan varorna skickas tillbaka. Du får ett returnummer av oss som alltid ska användas i kommunikationen med oss. Returfrakten bokas alltid av oss och vi mejlar en returfraktsedel till dig. Returkostnaden för paket inom Sverige är 69 kr och för pall 695 kr. Returkostnaden från utlandet är den samma som den ursprungliga fraktkostnaden. Kunden har ansvaret för varan till dess att den har kommit oss tillhanda. Returer får inte skickas som postförskott eller till paketutlämningsställen. För företag som handlar hos Sekelskifte så tillämpas Köplagen.

Returadress 
Sekelskifte
Fabriksvägen 5
171 48 Solna


Återbetalning 
När vi har mottagit och kontrollerat den returnerade varan återbetalar vi så snart vi kan värdet på den returnerade varan, dock senast inom 30 dagar enligt Distansavtalslagen. Eventuell fraktkostnad eller returfraktkostnad återbetalas ej. Vi återbetalar pengarna genom samma kanal som de kom till oss. Användes Klarna så återbetalar vi genom Klarna, etc.

Reklamation

Om du har fått en defekt eller felexpedierad vara ber vi dig att omgående kontakta vår kundservice på info@sekelskifte.se. Beskriv felet så utförligt som möjligt, gärna tillsammans med bild. Om vi inte kan lösa problemet får du naturligtvis reklamera produkten för att få en ny. Reklamationer skall göras i enlighet med de instruktioner du får av oss. Vid godkänd reklamation står alltid Sekelskifte för ny frakt och eventuell returfrakt. Boka aldrig hantverkare förrän ni har kontrollerat att rätt artiklar har levererats och att inga skador har uppstått under leveransen. Felplockade och felaktiga varor får inte monteras, då anses köparen ha godkänt sin leverans. Detta gäller dock inte om omständigheter gör att det först vid montering går att se att varan ifråga är felplockad eller trasig. Reklamation av byggmaterial såsom trälister, golvplank, kakel, klinker, taklister, tapet och färg godkänns ej efter montering eller installation. Så var noggrann att kontrollera dessa produkter innan uppsättning eller montering. Sekelskifte ersätter ej för eventuella hantverkskostnader i samband med en reklamation. Därför är det viktigt att du kontrollerar varorna innan installation. Vid eventuell tvist följer vi Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.

Force Majeure

Både Sekelskifte och kund ska vara befriade från fullgörande av köpet om fullgörandet förhindras eller väsentligen försvåras av omständighet som Sekelskifte eller kund inte rimligen kunnat råda över eller förutse. Följande och liknande omständigheter skall anses utgöra befrielsegrunder där de hindrar eller försvårar köpets fullgörelse: eldsvåda, krig, mobilisering, rekvisition, beslag, valutarestriktioner, allmän varuknapphet, knapphet på transportmedel, strejk, lockout, inskränkningar i form av drivkraft samt fel i eller försening av leveranser från underleverantörer som har sin grund i sådan omständighet som avses i denna punkt eller andra omständigheter som Sekelskifte eller kund ej kan råda över, som antingen hindrar eller försvårar Sekelskiftes eller kunds fullgörande i sådan grad, att det ej kan ske annat än till onormalt hög kostnad.

JavaScript seem to be disabled in your browser.

You must have JavaScript enabled in your browser to utilize the functionality of this website.